Dieta wegańska – czy jest odpowiednia dla wszystkich? Fakty i mity

Coraz częściej słyszmy, że osoby w naszym otoczeniu przechodzą na dietę wegańską, czyli taką pozbawioną wszelakich produktów odzwierzęcych (jajka, mleko, nabiał) oraz mięsa. Dla wielu osób jest to źródło niemałych kontrowersji. Co powinniśmy wiedzieć o takim sposobie odżywiania? Czy słusznie jest się czym martwić, kiedy bliska nam osoba zaczyna jeść w ten sposób?

dieta wegańska przepis

Kilka słów wstępu

Dieta wegańska, inaczej wykluczająca, polega na odstawieniu wszelakich produktów pochodzenia zwierzęcego. Dotyczy to nabiału, mleka, jajek, mięsa czy nawet miodu. Dla przeciętnej osoby, która nie interesuje się na co dzień dietami, ten sposób odżywiania może wydać się dziwny lub niezrozumiały. Stąd też, zaczęły pojawiać się przeróżne mity, które są powielane przez wiele osób, niezwiązanych ze środowiskiem „wege”. Czego one dotyczą? Czy tę dietę można uznać za zdrowe odżywianie? Czy ma ona niekorzystny wpływ na nasze zdrowie?

dieta wegańska przykład

MIT pierwszy – dieta wege nie zapewni wystarczającej ilości pełnowartościowego białka

Prawdą jest, że białko którego źródłem są rośliny jest nieco mniej wartościowe niż to zwierzęce (to roślinne zawiera 8-9 aminokwasów, a zwierzęce około 20). Okazuje się jednak, że organizm ludzki potrzebuje właśnie tych, które zapewnia dieta roślinna. Roślinnych źródeł tego składnika jest wiele: są to warzywa strączkowe, tofu, soja, zboża czy orzechy. Pamiętaj, że zdecydowanie groźniejszą sytuacją od niedoboru białka jest jego nadmiar. Warto to podkreślić:

zbilansowana dieta wegańska zapewnia wystarczającą i odpowiednią ilość białka.

MIT drugi – osoby na diecie wegańskiej cierpią na niedobory wapnia

To kolejny mit, z który muszą obalać osoby na diecie wege. Wiele produktów roślinnych posiada w swoim składzie dużo wapnia. Będzie to np. tofu, jarmuż, sezam, migdały, brokułu, mleko sojowe czy orzechy brazylijskie.

Wapń reguluje gospodarkę kwasowo-zasadową w organizmie i ma ogromny wpływ na zdrowie. Jego niedobór jest tak samo groźny jak nadmiar. Okazuje się, że osoby jedzące mięso regularnie potrzebują tego składnika znacznie więcej niż weganie. Oprócz tego, mleko zwierzęce nie jest najzdrowszym wyborem jeśli chodzi o źródła wapnia. Jest ono trudno przyswajalne przez nasz organizm i wiele osób cierpi na jego nietolerancję.

dieta wegańska azjatycka

Fakt pierwszy – wegańskie jedzenie nie dostarcza witaminy B12

Pierwszym faktem jest to, że dieta wegańska nie dostarcza witaminy B12. Znajduje się ona wyłącznie w produktach odzwierzęcych. Weganie są więc narażeni na niedobór tego składnika, co jest niezwykle niebezpieczne. Taki stan może doprowadzić do złośliwej anemii. Warto jest suplementować tę witaminę oraz zaopatrzyć się w produkty wzbogacone o ten składnik- np. mleko sojowe czy płatki śniadaniowe.

dieta wegańska sałatka

Fakt drugi – niedobory żelaza

Zdrowie odżywianie to dostarczanie naszemu organizmowi wszystkich niezbędnych składników. Tyczy się to również żelaza. Oczywiście, istnieją rożne produkty, które są bogate w ten pierwiastek. Jednak żelazo pochodzenia roślinnego jest w tzw. postaci niehemowej, czyli innymi słowy nieprzyswajalnej. Pomóc w tym procesie mogą produkty z witaminą C, które wspomagają proces wchłaniania oraz przyswajania tej tego składnika. W trosce o swoje zdrowie osoby na diecie wegańskiej powinny regularnie wykonywać badania krwi (poziom hemoglobiny) oraz w razie konieczności suplementować żelazo.

Zobacz także

Dodaj komentarz